Studentinformation under vinteruppehållet

Trots att terminen fortskrider blir studierna för många lite annorlunda när personal går på ledighet och öppettider förändras i samband med decembers högtidligheter.

Vi lämnar en fantastisk höst bakom oss och gör oss redo för nya gemensamma framgångar under vårterminen 2025. Här kommer viktig studentinformation och svar på vanliga frågor när även studentkårens personal tar långhelg.

Öppettider

Infocenter

Öppettider

23 december: 09.00 - 11.00
24 - 26 december: Stängt
27 december: 09.00 - 11.00
30 december: 09.00 - 11.00
31 december - 1 januari: Stängt
2 - 3 januari: 09.00 - 12.00
6 januari: Stängt

Läs mer om Infocenters telefontider, tillgänglighet och öppettider här.

Studentkåren

SöderS lokaler är stängda 23 december 2024 -  6 januari 2025.

Under denna period kommer våra lokaler att vara låsta och personalen kommer inte att finnas tillgänglig. Alla inkomna ärenden kommer att hanteras från den 7 januari 2025. För svar på vissa frågor, se FAQ nedan.

Södertörns högskolebibliotek

Bibliotekets öppettider

23 december: 08.30 - 15.00
24 - 26 december: Stängt
27 december: 08.30 - 15.00
28 - 29 december: 11.00 - 17.00
30 december: 08.30 - 15.00
31 december - 1 januari: Stängt
2 - 3 januari: 08.30 - 15.00
4 - 5 januari: 11.00 - 17.00

Kom ihåg att alltid ha med dig ditt passerkort när du besöker biblioteket under kvällar och helger. Läs mer om bibliotekets tillgänglighet och öppettider här.

Svar på vanliga frågor

Ledig personalstyrka ska inte innebära att du som student, ny eller gammal, ska känna dig vilse. Nedan finner du svar på vanliga frågor under perioden. Om du inte hittar svar på det du söker hör du av dig till oss på info@soders.nu så besvarar vi dig när vi är tillbaka.

Hur får jag arvode för mitt uppdrag som studentrepresentant?

Om du är medlem i studentkåren och av densamma blivit vald till studentrepresentant i ett råd på högskolan har du rätt till arvode för ditt uppdrag. Information och registrering finner du här.

Ansökan om arvode ska göras senast 30 dagar efter avslutad termin, alltså senast den 18 februari 2025.

När kan jag förnya mitt medlemskap?

Om du redan är registrerad kan du förnya ditt medlemskap efter årsskiftet då medlemskapen för 2025 och vårterminen publiceras. 

Det nya medlemskapet aktiveras så fort vårt medlemssystem får information om dina studier för vårterminen, vilket brukar vara ungefär en vecka innan terminsstarten.

Klicka här för att komma direkt till medlemsportalen.

Vad gör jag om jag känner mig orättvist behandlad av lärare eller examinator?

Om du upplever dig ha blivit felaktigt behandlad av någon på högskolan ska du höra av dig till våra student- och doktorandombud. Oavsett om du anser dig ha blivit felaktigt bedömd på en examination, blivit illa behandlad eller har problem med din studie- och arbetsmiljö bistår vi med stöd och vägledning.

Kontakta ombuden här så återkommer vi så fort som möjligt efter ledigheterna.

När får jag veta vad som händer under terminsstarten?

Vårterminens startvecka är vecka 4, den 20-24 januari. Veckan kommer att fyllas med högtidlig ceremoni, introduktion till högskolans verksamhet och insparksaktiviteter som anordnas av SöderS och våra studentföreningar. All information om terminsstarten kommer du att hitta här.

När ska jag registrera mig på mina kurser för vårterminen?

Registrering sker på olika sätt beroende på vilken utbildning du ska läsa. Hur och när registrering ska ske finner du här.

Hur får jag om meritpoäng till min ansökan om utbytesstudier?

Har du engagerat dig i studentkåren under din studietid? Då har du möjlighet att ansöka om meritpoäng inför ansökan om utbytesstudier. Vid ansökan om utbytesstudier baseras urvalsprocessen på antal högskolepoäng, antal VG-betyg samt meritpoäng. Goda studieresultat och engagemang under sin studietid ger därmed förtur till utbytesstudier.

Ansökan om meritpoäng ska inkomma senast 20 januari 2025.
Här hittar du information om kraven för meritpoäng och ansökningsformuläret 

CV-workshop med Akademikerförbundet SSR