Studenter på samtliga utbildningsnivåer kan vända sig till studentkårens ombud vid behov av rättsligt stöd gentemot högskolan. Genom den studenträttsliga verksamheten får vi konkreta underlag på utvecklings- och förbättringsområden för en ännu bättre utbildning vid Södertörns högskola. För såväl utbildningen som den enskilde studentens skull är det viktigt att SöderS hela tiden utvärderar sin informationsspridning vad gäller den studenträttsliga verksamheten så att den student som behöver får det stöd den förtjänar och behöver.
I Studenträttslig rapport 2024 redovisar vi de studenträttsliga ärenden som SöderS student- och doktorandombud mottog och hanterade under verksamhetsåret 2023/24. Totalt rör det sig om 116 ärenden vilket är en ökning med 21 % jämfört med föregående år.
Under verksamhetsåret 2023/24 var de mest återkommande områdena som studenter sökte vägledning för följande:
Utifrån dessa lämnar SöderS följande rekommendationer till Södertörns högskola:
att högskolan stärker sitt arbete för att förbättra studenters arbetsmiljö genom arbetet med aktiva åtgärder för att främja lika rättigheter och förebygga diskriminering och kränkande särbehandling.
att program och ämnen arbetar med att förtydliga kurskraven och förväntningarna på studenters prestationer vid kursstart.
att högskolan arbetar för att säkerställa att högskolans skyldigheter vad gäller examinationer och betygsrapportering efterföljs och ger lärare förutsättningar i sin arbetsmiljö för att tillgodose detta.