Som studentrepresentant förväntas du föra fram studenternas perspektiv i de frågor som diskuteras samt lyfta egna frågor som anses vara viktiga för studentgruppen. En viktig del av uppdraget är därför att återkoppla och diskutera med dina medstudenter innan och efter sammanträden.
Det är även bra att tänka ur ett så brett perspektiv som möjligt. Hur påverkar beslutet i fråga exempelvis en student som har barn? Eller någon som inte har svenska som förstaspråk? Representanter förväntas på så sätt föra fram alla studenters perspektiv i de frågor som diskuteras och lyfta det som medstudenterna anser är viktigt.
Det finns inget bestämt tillvägagångssätt för hur du som studentrepresentant ska samla in synpunkter från dina medstudenter. Olika utbildningar ser olika ut; vissa är 20 studenter vid ett program, medan andra läser en kurs med över 100 studenter. Du kan också vara studentrepresentant för ett program där flera terminer ingår. Därmed finns det olika förutsättningar och möjligheter till att samla in synpunkter, vilket gör att du som studentrepresentant ofta vet bäst vad som fungerar inom din utbildning!
Nedan är några allmänna tips på hur du kan gå tillväga.
Du kanske läser vid ett program eller en kurs som redan skapat ett chattforum där alla är med? Då kan den kanalen vara ett bra sätt att nå ut! Kom ihåg att inkludera och uppdatera studenter som eventuellt valt att inte vara med i ett sådant forum genom annan kontaktväg.
Ett tillvägagångssätt är att när en påbörjar sitt uppdrag skriva ett anslag på Canvas och presentera sig som studentrepresentant. Det går även bra att uppmuntra studenter att ta kontakt vid synpunkter inför ett möte och/eller starta en diskussionstråd inför ett sammanträde.
Ta vara på möjligheten när studenter är samlade på plats! En idé är därför att be en lärare om tio minuter i anslutning till ett seminarietillfälle eller föreläsning. Kom också ihåg att högskolan ska underlätta för er dig att utföra uppdraget som studentrepresentant; ett bra argument för att låna lite undervisningstid!
Chatten finns till för att underlätta i ditt utbildningsbevakande arbete och få möjlighet att utbyta erfarenheter samt diskutera frågor med andra studentrepresentanter. Som studentrepresentant på institutionsnivå eller vid ett centralt organ kan du använda chatten för att samla in synpunkter från studentrepresentanter vid olika kurser och program.
Här har du några frågor som du kan ställa dig själv när du läser möteshandlingar eller vill samla in vad dina kursare eller medstudenter tycker.
Varje kurs ska avslutas med en kursvärdering där alla studenter ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kurser. Dessa ska alltid besvaras anonymt. Högskolan har även ett ansvar att sammanställa kursutvärderingarna och informera samt tillgängliggöra resultaten för er studenter.
I ditt utbildningsbevakande arbete som studentrepresentant vill vi uppmuntra dig till att uppmana alla studenter att besvara de kursvärderingar som skickas ut. Svaren i kursutvärderingarna kan även användas som grund för ditt arbete med att påverka och utveckla utbildningen. Många uteblivna svar kan också vara en grund i ens påverkansarbete och vara nog med skäl att ta upp frågan i ett råd för att belysa högskolans ansvar.
Egna erfarenheter är viktiga att använda i sitt uppdrag, däremot ska du inte driva en personlig agenda, utan tillvarata samtliga studenters intressen. Som studentrepresentant representerar du den större studentgruppens intressen och inte enskilda studenters.
Du som studentrepresentant ska heller aldrig behöva hjälpa andra studenter att driva individuella ärenden. Om en student anser sig har blivit orättvist behandlad av högskolan ska du hänvisa dem till student- och doktorandombuden. Se “Stöd och råd” <länk till avsnitt> för hur du går tillväga vid individuella ärenden.