Under mötena träffas alla ledamöter för att diskutera de punkter som finns på dagordningen. Det innebär att du är med på möten tillsammans med högskolans personal som till exempel undervisande lärare och professorer.
Nedan hittar du tips på hur du kan förbereda dig inför dessa möten, vad du kan tänka på under ett möte och vad du behöver komma ihåg efter möten.
Innan sammanträdet ska du få en kallelse och dagordning skickad till dig med de punkter som kommer att diskuteras. Inför möten behöver du också läsa igenom de möteshandlingar som bifogas. Exempel på möteshandlingar kan vara litteraturlistor eller kursplaner.
Olika utbildningar på Södertörns högskola kan skilja sig markant i antalet studenter och ha olika upplägg i undervisningen beroende på kursinnehåll. På grund av detta får ni själva avgöra vilket forum som passar er bäst för att samla in synpunkter inför möten. I avsnittet Samla studentrösten har vi samlat några konkreta tips på hur du kan göra detta.
Om du har något specifikt att ta upp under mötet kan du redan inför mötet lägga till en punkt på dagordningen genom att kontakta ordförande eller motsvarande kontaktperson.
Högskolan ska underlätta för studenter att delta vid sammanträden genom att exempelvis låta studenter byta seminariegrupp vid behov eller ta igen missade moment. Det kan se olika ut inom olika kurser och program för hur missat moment kompenseras, men ofta sker det genom en kompensationsuppgift och i vissa fall behöver du inte kompensera vad du har missat överhuvudtaget.
Kom ihåg att du alltid behöver stämma av med examinator ifall ett möte krockar med ett examinerande moment. Det är alltid examinatorn som tar beslut kring hur dessa moment kan kompenseras.
Om du inte kan närvara vid ett möte behöver du meddela mötets ordförande och kolla om det finns en suppleant som kan ersätta dig. Alla studentrepresentanter inklusive suppleanter går att hitta på SöderS hemsida.
Under mötet träffas ledamöterna för att diskutera de punkter som finns på dagordningen. Det innebär att du är med på möten tillsammans med högskolans personal som till exempel undervisande lärare och professorer. I början kan det kännas lite utmanande att vara studentrepresentant i ett sådant forum och då är det viktigt att komma ihåg att din röst väger lika tungt som alla andras.
Se Samla studentrösten för tips på vad du som studentrepresentant kan lyfta under ett sammanträde.
Kom ihåg! Upplever du att du har undanhållits information som andra verkar ha eller anser att informationen är otillräcklig - begär att ärendet bordläggs eller lämna in en reservation mot beslutet. Beslut med bristfällig information som grund ger ingen bra magkänsla.
Inför mötet får du en kallelse med en dagordning. I kallelsen anges det var och när mötet äger rum och vilka som förväntas dela. Dagordningen är en lista av de ärenden och frågor som mötet ska behandla.
Såhär kan en vanlig dagordning för möten på högskolan se ut:
Ordförandebeslut, eller beslut av enskild person, är ett beslut som tas mellan möten. Det innebär oftast kontakt via mail, men kan också ske över telefon eller under en föredragning. Ett ordförandebeslut kan till exempel handla om att besluta om ny examinator eller beslut om nya kursdatum. Här behöver du ta ställning till informationen och svara.
Ett svar kan vara så enkelt som “det ser bra ut” eller “jag har inga särskilda synpunkter” eller att komma med följdfrågor ifall du anser att något är otydligt i beslutet.