effekt.

Inför, under och efter möten

Praktisk information och tips inför, under och efter möten i ditt uppdrag som studentrepresentant.

Under mötena träffas alla ledamöter för att diskutera de punkter som finns på dagordningen. Det innebär att du är med på möten tillsammans med högskolans personal som till exempel undervisande lärare och professorer. 

Nedan hittar du tips på hur du kan förbereda dig inför dessa möten, vad du kan tänka på under ett möte och vad du behöver komma ihåg efter möten.

Förbered dig inför ditt möte

Läs igenom det material som du tilldelas av oss på SöderS och av högskolan

Innan sammanträdet ska du få en kallelse och dagordning skickad till dig med de punkter som kommer att diskuteras. Inför möten behöver du också läsa igenom de möteshandlingar som bifogas. Exempel på möteshandlingar kan vara litteraturlistor eller kursplaner.

Diskutera med dina medstudenter vad du ska lyfta

Olika utbildningar på Södertörns högskola kan skilja sig markant i antalet studenter och ha olika upplägg i undervisningen beroende på kursinnehåll. På grund av detta får ni själva avgöra vilket forum som passar er bäst för att samla in synpunkter inför möten. I avsnittet Samla studentrösten har vi samlat några konkreta tips på hur du kan göra detta.

Vill du ta upp något särskilt? Kontakta ordförande!

Om du har något specifikt att ta upp under mötet kan du redan inför mötet lägga till en punkt på dagordningen genom att kontakta ordförande eller motsvarande kontaktperson.

Krockar mötestiden med undervisning? Kom ihåg att stämma av med kursansvarig!

Högskolan ska underlätta för studenter att delta vid sammanträden genom att exempelvis låta studenter byta seminariegrupp vid behov eller ta igen missade moment. Det kan se olika ut inom olika kurser och program för hur missat moment kompenseras, men ofta sker det genom en kompensationsuppgift och i vissa fall behöver du inte kompensera vad du har missat överhuvudtaget.

Kom ihåg att du alltid behöver stämma av med examinator ifall ett möte krockar med ett examinerande moment. Det är alltid examinatorn som tar beslut kring hur dessa moment kan kompenseras.

Meddela ordförande om du inte kan närvara på ett möte och ta kontakt med eventuell suppleant

Om du inte kan närvara vid ett möte behöver du meddela mötets ordförande och kolla om det finns en suppleant som kan ersätta dig. Alla studentrepresentanter inklusive suppleanter går att hitta på SöderS hemsida.

Att tänka på under ett möte

Din röst väger lika tungt som alla andra ledamöters

Under mötet träffas ledamöterna för att diskutera de punkter som finns på dagordningen. Det innebär att du är med på möten tillsammans med högskolans personal som till exempel undervisande lärare och professorer. I början kan det kännas lite utmanande att vara studentrepresentant i ett sådant forum och då är det viktigt att komma ihåg att din röst väger lika tungt som alla andras.

Kom ihåg studentperspektivet!

Se Samla studentrösten för tips på vad du som studentrepresentant kan lyfta under ett sammanträde.

Om du inte håller med om ett beslut kan du reservera dig mot beslutet

Kom ihåg! Upplever du att du har undanhållits information som andra verkar ha eller anser att informationen är otillräcklig - begär att ärendet bordläggs eller lämna in en reservation mot beslutet. Beslut med bristfällig information som grund ger ingen bra magkänsla.

Kom ihåg!

Att tänka på efter ett möte:

  • Skriv ner dina mötestider
  • Återkoppla och diskutera med dina medstudenter efter sammanträdet om det finns information som de bör känna till.
  • Vill du bolla något? Ta hjälp av andra studentrepresentanter i Google Chat och kom på Påverkansforum!
  • Kontakta student- och doktorandombuden om du är osäker på hur du ska ta vidare något som lyfts under mötet

Så här går mötet till

Inför mötet får du en kallelse med en dagordning. I kallelsen anges det var och när mötet äger rum och vilka som förväntas dela. Dagordningen är en lista av de ärenden och frågor som mötet ska behandla.

Såhär kan en vanlig dagordning för möten på högskolan se ut:

  1. Mötets öppnande
  2. Utseende av justerare
  3. Godkännande av dagordning
  4. Föregående protokoll
  5. Information 
    1. Studenternas punkt
    2. Lärarnas punkt
    3. Doktorandernas punkt
  6. Övriga frågor 
  7. Mötet avslutas

Beslut utanför mötet

Ordförandebeslut, eller beslut av enskild person, är ett beslut som tas mellan möten. Det innebär oftast  kontakt via mail, men kan också ske över telefon eller under en föredragning. Ett ordförandebeslut kan till exempel handla om att besluta om ny examinator eller beslut om nya kursdatum. Här behöver du ta ställning till informationen och svara.

Ett svar kan vara så enkelt som “det ser bra ut” eller “jag har inga särskilda synpunkter” eller att komma med följdfrågor ifall du anser att något är otydligt i beslutet.